Powszechnym znaleziskiem na terenie parcel dawnych kamienic jest ceramika. Wśród wyrobów lokalnych warsztatów i ośrodków europejskich z rejonu morza Bałtyckiego odnajdywane są naczynia lub ich fragmenty o dość odległej proweniencji. Cztery z nich pochodzą z Hiszpanii.
Ceramika hiszpańska sięga korzeniami wytwórczości ceramicznej
Dalekiego Wschodu. Na półwysep Iberyjski dotarła za pośrednictwem
arabskim w początkach XIII wieku. Głównymi ośrodkami produkcji
były warsztaty Malagi, Walencji, Paterny, Barcelony, Manises,
Sewilli, Meridy i Puli.
Naczynia wykonane z żółtej lub różowej glinki, ozdobione są zwykle dekoracją geometryczną i roślinną, w barwach zieleni, żółci, fioletu, brązu, pomarańczy i błękitu. Najprostsze, przeznaczone do codziennego użytku są pozbawione dekoracji i pokryte białą angobą – mieszanką gliny z wodą. Malowane, pokrywano cynowym szkliwem. Naczynia wypalano dwukrotnie: pierwszy wypał tzw. biskwitowy i drugi, po nałożeniu szkliwa lub angoby. Aby podnieść wartość niektórych wyrobów, wypalano je po raz trzeci w niskiej temperaturze, pokrywając szkliwo warstwą pigmentu miedziowego lub srebrnego. Zabieg ten nadawał naczyniom piękny, metaliczny połysk, od którego nadano im nazwę Lustre.
Wyroby hiszpańskie odnalezione w Elblągu to trzy naczynia stołowe w typie Lustre: dwa talerze i miseczka. Geometryczno-roślinna dekoracja pokrywa zewnętrzną i wewnętrzną stronę naczyń, dzieląc powierzchnię na strefy wypełnione bogatym ornamentem.
Naczynia wykonane z żółtej lub różowej glinki, ozdobione są zwykle dekoracją geometryczną i roślinną, w barwach zieleni, żółci, fioletu, brązu, pomarańczy i błękitu. Najprostsze, przeznaczone do codziennego użytku są pozbawione dekoracji i pokryte białą angobą – mieszanką gliny z wodą. Malowane, pokrywano cynowym szkliwem. Naczynia wypalano dwukrotnie: pierwszy wypał tzw. biskwitowy i drugi, po nałożeniu szkliwa lub angoby. Aby podnieść wartość niektórych wyrobów, wypalano je po raz trzeci w niskiej temperaturze, pokrywając szkliwo warstwą pigmentu miedziowego lub srebrnego. Zabieg ten nadawał naczyniom piękny, metaliczny połysk, od którego nadano im nazwę Lustre.
Wyroby hiszpańskie odnalezione w Elblągu to trzy naczynia stołowe w typie Lustre: dwa talerze i miseczka. Geometryczno-roślinna dekoracja pokrywa zewnętrzną i wewnętrzną stronę naczyń, dzieląc powierzchnię na strefy wypełnione bogatym ornamentem.
Kobaltowo-brązowa
miseczka, datowana na połowę XV wieku, pochodzi prawdopodobnie
Walencji lub Manises, na co wskazuje jej ornament ze stylizowaną
palmetą w dnie, otoczoną dekoracyjnymi pasami z motywem arabeski i
liści palmowych.
Najprawdopodobniej w
Manises wytworzono też większy talerz, znaleziony w latrynie przy
ul. Rzeźnickiej. Podobny znajduje się w zbiorach Instituto de
Valencia de Don Juan w Madrycie. Naczynie jest datowane na I połowę
XV wieku.
Powierzchnia drugiego
talerza jest bardzo zniszczona. Złoto-czarna dekoracja z motywem
ośmioramiennej gwiazdy pokryła się czarnym nalotem utrudniając
odczytanie znajdujących się na talerzu arabskich inskrypcji.
Talerze z takimi inskrypcjami wytwarzano w Egipcie, szczególnie w XI
– XII wieku, a XIII i XIV wieku w Andaluzji.
Czwarte naczynie
odnalezione w Elblągu, zachowane jedynie w pięciu fragmentach, to
albarello – słój apteczny służący do przechowywania leków.
Jego kształt nawiązuje do segmentów bambusa, w których w
średniowieczu przewożono leki z Dalekiego Wschodu do Europy. Nazwa
pochodzi z języka włoskiego. Przy tak niewielkiej liczbie
fragmentów trudno określić proweniencje naczynia. Zachowana
dekoracja wskazuje na warsztaty Barcelony lub Paterny.
Ceramika hiszpańska z Elbląga (fot. archiwum MAH) |
Odnalezioną
na Starym Mieście ceramikę hiszpańską opracowała pani dr G.
Nawrolska.