Pierwsza połowa XVIII wieku. Rogówka, sznurówka i binda.
W damskim stroju liczyło
się zarówno to, co na zewnątrz, jak i pod spodem. Należało zadbać o uzyskanie
modnej sylwetki, używając do tego odpowiedniego „rusztowania”, na które
składała się sznurówka i rogówka. Sznurówką był gorset, który zapewniał
uwydatnienie biustu i szczupłość talii poprzez fiszbiny, wszyte w warstwy
płótna. Rogówka natomiast poszerzała sylwetkę od pasa w dół i miała formę
spódnicy z tafty lub płótna z przymocowanymi do niej trzema rzędami
fiszbinowych lub wiklinowych obręczy. Sznurówki były powszechne w Polsce,
zarówno damy, szlachcianki, jak i mieszczki starały się zachować odpowiednią figurę,
co zapewne było niekomfortowe, ale za to wysmuklało kibić. Rogówki zaś nosiły
panie zamożniejsze, ale tylko do oficjalnego i uroczystego stroju (ze względu
na niewygodę). Na rogówkę nakładano suknię (fr. roba) z dopasowanym stanikiem,
dużym dekoltem i rękawami do łokcia, zakończonymi koronką oraz szerokiej
spódnicy, która była rozcięta z przodu, aby ukazać spódnicę o innym niż reszta
kolorze. Często dodatkową ozdobą roby była trójkątna wkładka z przodu stanika,
zwana bawet, pokryta kilkoma rzędami wstążek, wiązanych na kokardy.
źródło: internet (poniżej biblio- i netografia) |
Często zdarzało się, że
noszono (zapożyczone z rokokowej mody francuskiej) luźne, nie odcinane w talii
suknie, noszone na rogówce, zwane sakami. Były szyte z ciężkich, brokatowych
tkanin o jasnych barwach, z naszywanymi na nie złotymi lub srebrnymi koronkami.
Cały strój uzupełniała binda, czyli zakładana na szyję obróżka ze zmarszczonych
wstążek lub koronek.
W kobiecym stroju
widoczny też był motyw zaczerpnięty z mody niemieckiej – salopa, czyli okrycie
wierzchnie, luźne z tyłu, a z przodu dopasowane do talii i ukazujące suknię
spodnią. Zimowe wersje podbijano futrem.
Z Francji zapożyczono krótkie jupki, występujące w dwóch wersjach: szerokiej, rozkloszowanej pelerynki z dekoracyjnie zwisającymi rękawami do łokcia, podszytej futrem lub jako żakiecik, wcięty w talii i obcisły, mający wąskie rękawy.
Obuwie w tym czasie to
przede wszystkim pantofelki kryte, z wysoko zabudowanych podbiciem, ozdobione
dużą klamrą ze srebra lub szlifowanego kryształu górskiego (miały optycznie
zmniejszać damską nóżkę). Używano do ich uszycia miękkiej skóry, zamszu oraz
tkanin jedwabnych. W domu natomiast noszono mules, czyli buty bez pięt, na
wysokich, zgrabnych obcasach.
Jeśli chodzi o nakrycia
głowy, to ówczesnym hitem mody był kornet, tzn. niewielki czepek, lekko
przykrywający zaczesane do góry, ułożone w drobne loczki, pudrowane włosy.
Pierwsza połowa XVIII wieku. Deshabille i kobiece inspiracje.
Nadal noszono rogówki i
ściskano się sznurówkami. Suknie najczęściej miały pastelowe kolory, dopasowany
stanik z ozdobnym bawetem, dużym dekoltem, rękawami do łokcia i podwójną
spódnicę. Często zdobiono je koronkami, marszczonymi wstążkami, falbankami i
sztucznymi kwiatami. Od lat 70. XVIII wieku Polkom spodobało się okrycie wierzchnie
o nazwie „polonaise”, czyli poloneska, które wymyślono w Paryżu – miało ono
trzyczęściowy krój pleców i zbliżone było do narodowego kontusza. Poloneskę
nakładano na suknię spodnią, po bokach udrapowaną w dwa skrzydła, a z tyłu
podpiętą. Pelerynkami, chustkami, narzutkami natomiast przesłaniano duże
dekolty. Suknie były skrócone do kostek, dzięki czemu było widać białe
pończochy i atłasowe pantofelki na wysokim obcasie.
Jeśli chodzi o fryzury to
najczęściej były one lekko podwyższone, pudrowane i delikatnie dekorowane
kwiatami, piórami lub biżuterią. Za nakrycia głowy służyły lekkie czapeczki,
czyli bonety, zdobione koronkami i wstążkami.
Mieszczki, podążając za
modą francuską, nosiły karaczko (fr. caraco) – bardzo obcisły żakiecik z
długimi, wąskimi rękawami, dużym falującym kołnierzem i baskinką, która miała
poszerzać biodra za pomocą falban.
Panie w tym czasie mogły
wreszcie zrezygnować z ciężkich szat i nadmiaru ozdób. Zaczęły nosić
„deshabille”, bardziej rozebranie niż ubranie, czyli lekką i luźną suknię,
która nie była przecięta w pasie i spływała z tyłu sylwetki w malowniczych
fałdach. Kobiety, w pewnym sensie, utrudniły sobie życie, podkładając pod
suknię lekkie, koliste obręcze w kształcie koszyka, przyjmującego różnorakie
formy.
Portret markizy de Pompadour, F. Boucher, 1759 r. (źródło: internet) |
Generalnie kobieta epoki rokoka miała błyszczeć i dać się adorować. Inspiracją była m.in. metresa króla Ludwika XV, markiza de Pompadour (1721-1764) lub pani du Barry. Na jednym z obrazów Francois’a Boucher’a z 1759 roku widzimy markizę de Pompadour, która prezentuje się w odcinanej sukni – robie o subtelnej barwie z ogromną ilością wstążek i koronek, z szeroką spódnicą rozpiętą na lekkim panier. Talia ściśnięta jest gorsetem, a dekolt uwydatnia obcisły stanik. Zwróćmy także uwagę na dyskretną biżuterię, koronkową obróżkę, spiętą bukietem kwiatów oraz fryzurę – ułożoną z drobnych loczków i przysypaną białym pudrem. Spod sukni wystaje kokieteryjnie stopa w atłasowym pantofelku.
Higiena.
Nie ujrzymy tego ani na
obrazach, ani tym bardziej na kaflach, ale w XVIII wieku dbano częściej o strój
niż higienę. Wodę traktowano jak wroga – codzienne ablucje ograniczano do
zamoczenia palców w wodzie różanej. Kąpiel była rzadkością, ponieważ szkodziła
zdrowiu – tak wówczas uważano. Używano co prawda różnych past do zębów, ale co
z tego, jeśli nie były one leczone i czyszczone, czego efektem były szczerbate
uśmiechy już nawet 30-latek. Aby sprostać ówczesnym kanonom piękna, wsparcia
szukano w kosmetykach i modzie. Gruba warstwa bielidła tuszowała mankamenty
cery, która była ożywiana za pomocą obficie kładzionego różu na policzki.
Przykre zapachy próbowano tłumić perfumami o intensywnych zapachach.
Fryzury.
W XVIII wieku uczesanie stało się
najważniejszym elementem damskiego wyglądu. Modę na bogate fryzury prawdopodobnie
zapoczątkowała Maria Antonina (1755-1793), a dokładniej jej nadworna modniarka,
madame Rose Bertin. Splecione loki peruki, posypanej pudrem zaczęły się
przekształcać w potężnych rozmiarów budowle, konstruowane na podkładkach i
stelażach, noszące nazwę „pufa”, ponieważ przypominały ten mebel. Dopiero na
nich tworzono prawdziwe dzieła, wyrażające nastrój damy, jej uczucia,
upodobania, a także nawiązywały do ówczesnych wydarzeń. Całość konstrukcji
opływała w zwoje gazy , tiulu, piór, klejnotów i sztucznych kwiatów i owoców,
miniaturek ludzi i przedmiotów. Tego typu wymyślne fryzury były niesamowicie
ciężkie i aby unieść ciężar takich konstrukcji, kobiety niejednokrotnie musiały
się podpierać wysokimi laskami, nie wspominając już o jednym z największych
utrapień, czyli insektach, która wprost uwielbiały takie „domki”.
Rycina z żurnalu francuskiego, przedstawiająca fryzurę z okrętem, zwaną Triumfem Wolności, 1778 r. (źródło: internet) |
Polskie ikony mody.
Polskimi ikonami mody w
XVIII wieku były: Izabela z Poniatowskich Branicka, Izabela z Flemmingów
Czartoryska, Izabela z Czartoryskich Lubomirska lub Helena z Przeździeckich
Radziwiłłowa, które rywalizowały między sobą w przepychu zarówno strojów, jak i
urządzania wnętrz czy ogrodów.
Portret Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej, M. Baciarelli, lata 70. XVIII w. (źródło: internet) |
Muszki.
W celu ukrycia niedoskonałości cery, śladów po ospie, pryszczów i wągrów, używano tzw. plasterków piękności, czyli muszek, które stały się niezwykle modne w tamtym czasie. Były szczególnie przydatne, gdy gruba wartswa bielidła nie była w stanie pokryć wszelkich mankamentów. Niewielkie muszki robiono z jedwabiu, tafty i skóry. Przeważnie były one okrągłe i czarne, ale dostępne też były muszki w kształcie zwierzątek, gwiazdek, księżyców, serduszek oraz w kolorze szkarłatnym. Ich ułożenie na twarzy miało różne znaczenia, np. muszka na czole oznaczała kobietę majestatyczną, przy oku - rozkochaną, na poliku - uprzejmą, przy ustach - całuskę, na nosie - śmiałą, nad górną wargą - kapryśną.
źródło: internet |
Styl na pasterkę.
Nie wszystkie kobiety widoczne na kaflach ubrane są w stroje dworskie. Trudno też stwierdzić, czy owe panie to w rzeczywistości ubogie mieszczki, czy pasterki. Zdarzało się bowiem, że arystokracja stylizowała się, pozując do obrazów, na przedstawicieli niższych warstw społecznych , traktując to jako pewną formę rozrywki. Mamy zatem do czynienia z wyidealizowanymi wizerunkami pasterek, odpowiadającymi aktualnemu ideałowi urody, ubranymi w mocno wydekoltowane koszule z obszernymi rękawami i prostą spódnicę. Prawdopodobnie były one noszone również podczas porannej toalety. Później ten zestaw został przejęty przez kobiety z wyższych warstw społecznych.
Ilustracja angielska "Wiejska piękność", po 1770 r. źródło: internet. |
Wybrane kafle, które poniżej prezentuję, pochodzą z kolekcji muzealnej, bazującej na obiektach znajdujących się w przedwojennym Muzeum. Datowane są na 1. i 2. połowę XVIII wieku i przedstawiają sceny rodzajowe i figuralne z łączącym je wspólnym motywem: postacią kobiety, ubraną w strój z epoki. Jakość "rysunku" jest różna, autor zapewne kopiował motyw, znany z dostępnych grafik lub też wykorzystał wielokrotnie powielaną dekorację. Inspirowano się także modnymi wówczas fajansami holenderskimi. Zdobiono kafel dekoracją naszkliwną, nakładając na białe szkliwo barwnik kobaltowy, fioletowy-manganowy i zielony-szmaragdowy.
Po bardziej wnikliwych obserwacjach i analizach dekoracji okazuje się, że prezentowane damy noszą suknie z bawetem (trójkątny płat tkaniny z kokardami), a niektóre z nich posiadają angażanty, czyli koronkowe mankiety. Dodatkowo, wśród nich, pojawia się również wspomiany strój pasterski, a zatem luźniejszy i prostszy ubiór.
Po bardziej wnikliwych obserwacjach i analizach dekoracji okazuje się, że prezentowane damy noszą suknie z bawetem (trójkątny płat tkaniny z kokardami), a niektóre z nich posiadają angażanty, czyli koronkowe mankiety. Dodatkowo, wśród nich, pojawia się również wspomiany strój pasterski, a zatem luźniejszy i prostszy ubiór.
Bibliografia i netografia:
Sieradzka A. Żony modne, Warszawa 1993; Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003.
lareinederetro.blogspot.com