Do napisania tego posta skłonił mnie kontakt z wnukiem artysty, który poszukiwał informacji na temat swojego dziadka, jego twóczości oraz dokładnego miejsca zamieszkania.
Prace H. Splietha miałam okazję zobaczyć podczas przygotowywania wystawy o ceramice kadyńskiej ze zbiorów elbląskiego kolekcjonera, Edwarda Parzycha. Powstawaniu wystawy towarzyszyło wydanie katalogu o wspomnianej ceramice, autorstwa dr Barbary Pospiesznej, która niezwykle obszernie zaprezentowała kolekcję oraz historię wytwórni w Kadynach.
Dla tych , co niewiele słyszeli lub czytali na temat ceramiki kadyńskiej, parę słów dla ogólnej wiedzy.
Historia ceramiki kadyńskiej sięga 1898 roku, kiedy to król Prus i cesarz Niemiec Wilhelm II von Hohenzollern przejął zadłużone dobra kadyńskie, położone na Wysoczyźnie Elblaskiej nad Zalewem Wiślanym i należące wcześniej do starosty Artura Birknera i jego brata Johna Ericha. Kadyny stały się prywatną własnością cesarza, do której przyjeżdżał z rodziną na wakacje, odpoczynek w czasie podroży i polowania. Cesarz jednak zamierzał stworzyć w tym miejscu warsztat, w którym wykonywano by ceramikę szlachetną.
Kadyny, rezydencja cesarska (fot. ze zbiorów Z. Zajchowskiego) |
Przez pewien czas, dzięki uprzejmości E. Parzycha, elbląskie Muzeum prezentowało znaczną część kolekcji ceramiki kadyńskiej, w tym również prace Splietha, m. in. dzbany z orłem Rzeszy Niemieckiej i napisem Cadinen, plakietę z przedstawieniem Ukrzyżowanego, plakiety z Madonną z Dzieciątkiem, popiersie chłopca na cokole, figury koni i źrebiąt.*
H. Splieth, plakieta z przedstawieniem Ukrzyżowanego, 1910-1930, źródło: B. Pospieszna "Ceramika kadyńska w zbiorach Edwarda Parzycha", Elbląg 2012. |
H. Splieth, plakieta z Madonną z Dzieciątkiem w otoczeniu główek cherubinów, 1903, źródło: B. Pospieszna "Ceramika kadyńska w zbiorach Edwarda Parzycha", Elbląg 2012. |
H. Splieth, owalna plakieta z Madonną z Dzieciątkiem, 1907, majolika, źródło: B. Pospieszna "Ceramika kadyńska w zbiorach Edwarda Parzycha", Elbląg 2012. |
H. Splieth, popiersie chłopca na cokole, 1905-1910, majolika, źródło: B. Pospieszna "Ceramika kadyńska w zbiorach Edwarda Parzycha", Elbląg 2012. |
H. Splieth, figura konia Habakuk, 1910-20, kamionka, źródło: B. Pospieszna "Ceramika kadyńska w zbiorach Edwarda Parzycha", Elbląg 2012. |
H. Splieth przy rzeźbie swojego autorstwa (Grupa figuralna "Zdjęcie z krzyża"), ok. 1918-1919; źródło: https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/suche/index.html.de?qp=searchtext%3D7%3Aspliethmode%3D1%3Af#!start=1 |
Zdjęcie z krzyża, kościół św. Mikołaja; autor H. Splieth (źródło: internet, przesłane od P. Splietha) |
Plakieta z przedstawieniem pasterzy, adorujących Marię z Dzieciątkiem, H. Splieth, 1912 r.; źródło: https://blog.ol-lg.de/die-hirten-der-kronprinzessin/ |
źródło: https://braniewo.com.pl/artykul,wolfgang-weyrauch-i-jego-braniewskie-budowle,8754.html |
Podczas I wojny światowej Heinrich Splieth początkowo został zwolniony od służby
wojskowej. Jednak w 1916 został powołano go do służby i doznał postrzału w
płuca. Przebywał w szpitalu w Malborku. Choć wydawało się, że rana została uleczona, to ostatecznie, doprowadziła do przedwczesnej śmierci Heinricha
Splietha w wieku 52 lat, 21 marca 1929 roku. Ciało artysty spoczęło na miejskim cmentarzu w Iserholm pod jego ostatnim dziełem - kamieniem
nagrobnym, zatytułowanym De profundis.
https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/suche/index.html.de?qp=searchtext%3D21%3Asplieth%20museum%20elbingmode%3D1%3Af#!start=1 |
https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/suche/index.html.de?qp=searchtext%3D7%3Aspliethmode%3D1%3Af#!start=1 |
Być może dla niektórych dużym zaskoczeniem będzie fakt, że Heinrich Splieth tworzył rzeźby nie tylko z gliny, ale również wykonywał odlewy. Pod podanym podanym przeze mnie linkiem (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Heinrich_Splieth) można obejrzeć szereg prac artysty, przedstawiających postaci, zwierzęta, plakiety, pomniki, posągi...Część z nich była zresztą prezentowana w Muzeum Splietha, o którym wspomniano w Elbinger Zeitung w listopadzie 1929 roku, czyli już po jego śmierci. Muzeum najprawdopodobniej znajdowało się przy ul. Św. Ducha i było częścią Muzeum Miejskiego. Powstało z inicjatywy żony, artysty, Berty Splieth, która przekazała posiadane eksponaty stworzone przez męża. Niestyty, Muzeum wraz z całym wyposażeniem zostało całkowicie zniszczone podczas II wojny światowej. Większość prac Splietha znana jest zatem jedynie z zachowanych fotografii. Niektóre dzieła znajdują się w prywatnych rękach. We Wriezen zachowała się fontanna Ellingera (1923 r.), a w Angermunde znajduje się mauzoleum rodziny Moschel (1913 r.).
Na koniec chciałabym podziękować Peterowi Spliethowi za inspirację i nowe informacje na temat swojego dziadka. Pozostaje mi jedynie żałować, że tak niewiele pozostało po tym niewykle uzdolnionym artyście, jakim był Heinrich Splieth. Jednocześnie zapraszam do elbląskigo Muzeum - kilka prac Splietha jest do obejrzenia na wystawie, prezentującej ceramikę z wytwóni w Kadynach.
* Obecnie ceramika kadyńska z kolekcji Edwarda Parzycha jeste prezentowana w mocno okrojonej formie, niemniej jednak, część obiektów, autorstwa H. Splietha nadal znajduje się w Muzeum.
** Wolfgang Ernst Weyrauch - 23.03.1882 - 28.09.1939); był rządowym radcą budowlanym (Regierungsbaurat) w latach 20/30. XX wieku w Braniewie; projektant pomników poległych w Braniewie.