Na wielu dosyć licznych naczyniach (dzbankach) kamionkowych
odkrytych dotychczas w Elblągu, a pochodzących z różnych ośrodków garncarskich, widoczne są mniej lub bardziej realistyczne przedstawienia męskiej brodatej
twarzy. Zazwyczaj jest to plastycznie wykonany nos i mniej lub bardziej
realistycznie oddana broda oraz oczy.
Najstarsze z dotychczas odkrytych na Starym Mieście
przedstawienia brodatych twarzy zostały uwiecznione na dzbanach, które zostały
wyprodukowane w saksońskim Waldenburgu, w XV wieku.
Na tych naczyniach widzimy plastycznie ukształtowany nos (przyklejony do czerepu naczynia), usta zaznaczone jedynie jako płytkie poziome nacięcie czerepu. Pod nimi, również oddana plastycznie, krótko przystrzyżona, gęsta broda. Całość przedstawienia twarzy uzupełniają „guzikowate” oczy.
Dzban kamionkowy tzw. Bartmannkrug z badań w Elblągu Waldenburg (Saksonia), XV w. (Fot. Archiwum MAH) |
Na tych naczyniach widzimy plastycznie ukształtowany nos (przyklejony do czerepu naczynia), usta zaznaczone jedynie jako płytkie poziome nacięcie czerepu. Pod nimi, również oddana plastycznie, krótko przystrzyżona, gęsta broda. Całość przedstawienia twarzy uzupełniają „guzikowate” oczy.
Fragmenty "brodatych" dzbanków z badań w Elblągu. Waldenburg (Saksonia), XV w. (Fot. Archiwum MAH) |
Na przełomie XV i XVI stulecia przedstawienia brodatych
twarzy pojawiają się również na wyrobach pochodzących z ośrodków nadreńskich,
przede wszystkim z Raeren i Aachen. W XVI i XVII wieku są one wykorzystywane
także w pozostałych ośrodkach – Kolonii, Frechen. W ośrodkach nadreńskich
sposób wykonywania brodatych twarzy jest początkowo odmienny. Były to nakładki
z wilgotnej masy garncarskiej, przyklejane do czerepu, a uprzednio odciśnięte
ze specjalnie przygotowanej matrycy. Ten sposób wykonywania „brodatych”
dzbanków był popularny przede wszystkim we Frechen i Raeren.
Dzban kamionkowy. Raeren. Źródło: R. Mennicken, Raeren Steinzeug, s. 201. |
Naczynia z Kolonii to z kolei bardzo starannie i dokładnie
wykonywane półplastyczne twarze, z bardzo dokładnie rytymi brodami, na których
często widoczne są pojedyncze włosy czy pasemka.
Z czasem
przedstawienia brodatych twarzy ulegają uproszczeniu, jest to widoczne
zwłaszcza w przypadku naczyń datowanych na XVII stulecie i wyprodukowanych we
Frechen. Umieszczane wtedy na wąskich szyjkach twarze wykonane są bardzo schematycznie
i w dużym uproszczeniu.
Fragment dzbana kamionkowego z badań w Elblągu Kolonia, połowa XVI w. (Fot. Archiwum MAH) |
Fragment dzbana ze szczątkowo zachowaną brodą - z badań w Elblągu. Frechen, XVII w. (Fot. Archiwum MAH) |
W przypadku naczyń z również nadreńskiego Westerwaldu
widoczne są w XVII wieku nakładki w formie maszkaronów, niekiedy określane
również jako „twarz diabła”. Natomiast w przypadku naczyń z Raeren najbardziej
charakterystyczne są nakładki w formie głowy lwa.
W literaturze przedmiotu (zarówno tej tradycyjnej –
papierowej, jak i w różnych opracowaniach i tekstach dostępnych w Internecie)
spotkamy się z dwoma najczęściej występującymi określeniami kamionkowych
dzbanków z wizerunkami brodatych twarzy. W literaturze niemieckojęzycznej
najczęściej i prawie wyłącznie spotykana jest nazwa Bartmannkrug (Bartmannkrüge
– w liczbie mnogiej). Natomiast w literaturze angielskiej spotkamy się w
wykorzystaniem dwóch nazw – dla naczyń starszych, XV-wiecznych używane jest
niemieckie określenie Bartmannkrug. Natomiast
dla naczyń młodszych (szczególnie dla tych z wieku XVII) stosowana jest nazwa Bellarmine (Bellarmines – w liczbie mnogiej), niekiedy używana zamiennie z
określeniem z języka niemieckiego.
Fragment dzbana kamionkowego z maszkaronem (z badań w Elblągu). Westerwald, przełom XVI i XVII w. (Fot. Archiwum MAH) |
Roberto Francesco Bellarmino Żródło: http://www.ilsussidiario.net/News/Cronaca/2013/9/17/SANTO-DEL-GIORNO-Il-17-settembre-si-festeggia-San-Roberto-Bellarmino-dottore-della-Chiesa/2/427537/ |
Określenie angielskie zostało utworzone od nazwiska
kardynała włoskiego Roberto Francesco Bellarmino, urodzonego 4 października
1542, zmarłego 17 września 1621 roku. Był jezuitą, inkwizytorem, konsultorem
Św. Oficjum. Kiedy Inkwizycja rzymska potępiła tezę heliocentryczną
Gallileusza, kardynał miał mu dostarczyć
upomnienie i odebrać jego deklarację pokory. Jako inkwizytor Bellarmino
nadzorował proces i egzekucję na stosie Giordana Bruna. Arcybiskup był
jednym z głównych przeciwników protestantyzmu, powszechnego w Anglii, Holandii Północnej i
północnej części Niemiec. Zachowane portrety Roberto Baellarmino przypominają
nieco klasyczne wizerunki brodatych twarzy na XVI i XVII-wiecznych naczyniach
kamionkowych z ośrodków nadreńskich. Należy przypuszczać, że ta nieprzejednana
postawa arcybiskupa, była powodem nazwania tych dzbanów określeniem utworzonym
od jego nazwiska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz