W tym roku Muzeum Archeologiczno-Historyczne obchodzi wyjątkowy jubileusz. 150 lat temu, 8 listopada 1864 roku, elbląska Rada Miejska, której przewodził nadburmistrz Theodor Burscher zdecydowała o utworzeniu Miejskich Zbiorów Sztuki i Starożytności (Städtischen
Kunst- und Alterthumssammlun). Tak powstało Muzeum Miejskie (Städtisches Museum), będące ówcześnie trzecią tego rodzaju instytucją w Prusach (po Królewcu i Toruniu). Początkowo zajmowało niewielką przestrzeń - dwóch sal w miejskim ratuszu, gdzie zgromadzono raptem 128 zabytków (kolekcję monet, dawnej broni przechowywanej dotychczas w Miejskiej Bibliotece). Wkrótce zbiory te wzbogacono bogatą kolekcją Johanna Jacoba Conventa. W 1869 roku ukazał się drukiem pierwszy muzealny katalog przedstawiający elbląskie zbiory.
Muzeum Archeologiczno-Historyczne kontynuuje rozpoczętą 150 lat temu misję gromadzenia i udostępniania zabytków związanych z regionem. Dziś muzealne zbiory liczą już ponad 100 tysięcy zabytków z dziedziny rzemiosła, sztuki oraz archeologii. Z okazji jubileuszu wydaliśmy wyjątkowy katalog, aby zaprezentować szerszemu gronu najcenniejsze obiekty znajdujące się w naszych zbiorach.
Wśród wielu wyjątkowych obiektów, prezentowanych na kartach tej publikacji, jest nowy muzealny nabytek - portret Kaspera Bekiesza. Ten niezwykły barokowy obraz interesujący jest nie tylko ze względów malarskich, ale również historycznych, związanych z przedstawioną postacią.
Kasper Bekiesz, Alexis Grimou,ok. 1730, olej na płótnie |
Obraz
powstał we Francji, ok. 1730 r. przypisywany jest Alexisowi Grimou
(1678 – 1733) malarzowi francuskiemu działającemu na dworze
Ludwika XV, specjalizującemu się m.in. w portretach o wyraźnych
cechach siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego, uważanego
wręcz za czołowego „rembrantystę” francuskiego malarstwa. Jako
portrecista dworu i jego osobistości zapoznał się z licznie
goszczącymi wówczas Polakami z otoczenia królowej Marii
Leszczyńskiej – żony Ludwika XV, co zapewne wpłynęło na
obecność w jego pracach tematyki polskiej (m.in. „Homme en
Costume Polonais, Une Pipe à la Main” „Portrait d'un
jeune garçon en costume polonais”).
Cechy stylistyczne obrazu wyraźnie wykazują inspirację późną
twórczością Rembrandta. Typowe w kompozycji „elbląskiej” jest
przesuniecie akcentu z rysunku na rzecz malarskości, wyrażonej nie
tylko śmielszymi i mocnymi pociągnięciami pędzla, ale i ogólną
oszczędnością środków wyrazu. Ta oszczędność czytelna jest
zwłaszcza w umownym wykończeniu szczegółów, jak i w prostocie
kompozycji, w której akcent położony został na wyeksponowanie
gamy barwnej, skupionej na twarzy. Tworzy ona intensywną grę
czerwieni i żółci z ciemno - brunatnym tłem. Technikę
ogniskowania barw w celu wydobycia silnego kontrastu, tak chętnie
stosowaną przez Rembrandta (m.in. w seriach autoportretów),
umiejętnie wykorzystał twórca obrazu, nadając tym samym
wizerunkowi Kaspara Bekiesza nie tylko dramaturgii (co wydaje się na
miejscu, biorąc pod uwagę nieszablonową biografię bohatera), ale
i psychologicznego realizmu. Portret powstał zapewne na podstawie
jakiegoś nieznanego w tej chwili wzoru malarskiego lub graficznego.
Jeszcze niedawno jedynym przekazem wizerunku Bekiesza była
litografia wykonana w Wilnie przez Józefa Oziębłowskiego
(1805-1878), na podstawie obrazu pochodzącego z kolekcji hrabiego
Sierakowskiego (może Sierakowskich z Waplewa?). W Lwowskiej Galerii
Obrazów znajduje się płótno z wizerunkiem Bekiesza o analogicznej
kompozycji powstałej w XVIII wieku, lecz samo wykonanie oraz
warsztat malarski zdecydowanie nie dorównują elbląskiemu
nabytkowi.
Z okazji rocznicy naszej instytucji mamy dla Państwa konkurs. Aby wziąć w nim udział wystarczy odpowiedzieć na pytanie:
"Z jakim polskim królem związana jest postać Kaspera Bekiesza?"
Odpowiedzi prosimy przysyłać na adres: sienkowska.ula@gmail.com
Autor pierwszej poprawnej odpowiedzi otrzyma od nas egzemplarz prezentowanej w dzisiejszym poście książki: "Skarby Elbląskiego Muzeum", następne trzy poprawne odpowiedzi otrzymają w prezencie wyjątkowe kalendarze :)
Opis obrazu przygotował Maurycy Domino. Obraz zakupiono wiosną 2014 r. dla Muzeum Historyczno – Archeologicznego w Elblągu
dzięki sponsorom: Elbląskiemu Przedsiębiorstwu Energetyki
Cieplnej Sp. z.o.o i Elbląskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów
i Kanalizacji Sp. z.o.o.
Konkurs został rozstrzygnięty! Dziękujemy za wszystkie odpowiedzi i gratulujemy zwycięzcom! :))
OdpowiedzUsuń