W XVI
stuleciu pojawiają się na kaflach m.in. przedstawienia portretowe. Są one ściśle związane z życiem dworskim i przekazują
informacje związane z ubiorami preferowanymi przez władców
i ludzi z ich otoczenia. Te osoby, unoszące dłoń w geście
pozdrowienia, trzymające insygnia władzy bądź instrumenty
muzyczne były przedstawiane zazwyczaj w ozdobnych łukach arkad.
Dokładny relief kafla umożliwiał także określenie rodzaju stroju
charakterystycznego dla omawianych czasów.
Na początku
XVI wieku (ok. 1520 roku) ubiory szyto na wzór włoskich. Miały one
kwadratowe dekolty, a całość powiększały poszerzane u góry
rękawy. W tym czasie modne stało się płytkie, głęboko wycięte
obuwie, zawiązywane lub zapinane na pasek, biegnący w poprzek
podbicia, mające szerokie, zdobione nacięciami przody, zwane także
kaczymi dziobami. Takie buty wykonywali pracujący w Krakowie włoscy
szewcy. Od około
połowy XVI wieku w modzie zaczęły dominować stroje hiszpańskie,
propagowane przez habsburskich władców Świętego Cesarstwa
Rzymskiego, zresztą prowadzona w owym czasie polityka małżeństw
dynastycznych przyczyniła się do ujednolicenia stylu dworskiego w
Europie.
Odnajdywane
w różnych ośrodkach miejskich renesansowe kafle z przedstawieniami
postaci są istotnym źródłem ikonograficznym, na podstawie którego
możliwe jest określenie strojów modnych w XVI stuleciu.
Spośród
licznych fragmentów renesansowych kafli wydzielono trzy, na licach
których widoczne były sylwetki mężczyzn w ubiorach
charakterystycznych dla omawianej epoki.
Na pierwszym z nich widoczny jest fragment mężczyzny w stroju charakterystycznym dla epoki renesansu, szytego według mody włoskiej. Wskazują na to pewne detale, jak krój rękawa oraz wykończenie pod szyją. Na tym licu zachował się szeroki rękaw, być może koszuli, na którą nałożono kaftan bez rękawów, półokrągło podcięty pod szyją. Spięty ozdobnym pasem, prawdopodobnie sięgał do kolan, a od pasa układany był w regularne fałdy. W prawej dłoni trzyma podłużny przedmiot, być może halabardę (?). Postać najprawdopodobniej wypełniała całe lico kafla. Po jej prawej stronie widoczne są litery VF. Przypuszczalnie jest to portret Karola V. Kafel posiada profilowaną, wklęsłą ramkę. Został wypalony w atmosferze utleniającej, pokryty angobą i zielonym szkliwem.
Na pierwszym z nich widoczny jest fragment mężczyzny w stroju charakterystycznym dla epoki renesansu, szytego według mody włoskiej. Wskazują na to pewne detale, jak krój rękawa oraz wykończenie pod szyją. Na tym licu zachował się szeroki rękaw, być może koszuli, na którą nałożono kaftan bez rękawów, półokrągło podcięty pod szyją. Spięty ozdobnym pasem, prawdopodobnie sięgał do kolan, a od pasa układany był w regularne fałdy. W prawej dłoni trzyma podłużny przedmiot, być może halabardę (?). Postać najprawdopodobniej wypełniała całe lico kafla. Po jej prawej stronie widoczne są litery VF. Przypuszczalnie jest to portret Karola V. Kafel posiada profilowaną, wklęsłą ramkę. Został wypalony w atmosferze utleniającej, pokryty angobą i zielonym szkliwem.
Fragment kafla o wymiarach 10,8 x 11,8 cm, znaleziony przy ul. Kowalskiej 11-12 (fot. archiwum MAH) |
Fragment kafla o wymiarach 8,4 x 11,4 cm, znaleziony przy ul. Kowalskiej 11-12 (fot. archiwum MAH) |
Ostatni z
tej grupy jest kafel ukazujący mężczyznę trzymającego w obu
dłoniach flet. Jest to landsknecht, grający na fujarce. Landsknechtami określano żołnierzy zaciężnych formacji piechoty XV - i XVI - wiecznej. Oddziały landsknechtów wywodziły się z krajów niemieckojęzycznych, choć służyły w różnych armiach europejskich. Przedstawiona postać obramowana jest bogato
zdobionymi kolumnami i profilowaną listwą. Lico pokryte angobą i
zielonym szkliwem. Podobnie
przedstawiony mężczyzna znany jest z malborskiego kafla z wizerunkiem
dobosza.
Literatura:
Dąbrowska
M. Kafle i piece kaflowe w Polsce do końca XVIII wieku,
Wrocław, Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1987.
Kobrzeniecka-Sikorska
G. Kafle XVI-XVII wieku z Lidzbarka Warmińskiego w zbiorach
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. [w:] Garncarstwo i kaflarstwo
na ziemiach polskich od późnego średniowiecza do czasów
współczesnych. Materiały z konferencji – Rzeszów,
21-23.IX.1993, s. 263-275, 1994.
Możdżyńska-Nawotka
M. O modach i strojach, Wrocław, 2003.
Niedawno zwrócono mi uwagę na pewne błędy, które popełniłam w trakcie pisania tego tekstu - w miarę możliwości wprowadzam poprawki i dziękuję za uwagi, które są dla mnie bardzo cenne.
OdpowiedzUsuń