Rozebrany piec trafił do Muzeum w dobrym stanie, kafle jednak były
pokryte kilkoma warstwami farb klejowych i olejnych, co w pierwszej kolejności
należało usunąć, poddając je kąpielom w różnych roztworach i uzyskując naturalną
barwę wypalonej gliny. Po konserwacji (wykonanej przez A. Sawicką), wszystkie
elementy pieca złożono w magazynie, z zamiarem ponownego postawienia go w
bardziej sprzyjających okolicznościach.
W tym roku nareszcie zapadła decyzja o zrekonstruowaniu pieca i
umieszczeniu go na jednej z sal muzealnych. Całym przedsięwzięciem zajęła się
firma S. Kurcwalda, prace wykonał A. Górny oraz M. Błaut.
Proces rekonstrukcji pieca najlepiej zobrazują zdjęcia wykonane w trakcie
jego stawiania:
1. Rekonstrukcja w magazynie na podstawie zdjęcia oryginału, znajdującego się w kamienicy przy Grobli św. Jerzego (fot.archiwum MAH) |
2. Przygotowanie podstawy dla pieca – w tym przypadku zastosowano płyty z
gazobetonu, jako materiał wytrzymały i łatwy w obróbce (fot. archiwum MAH) |
3. Ustawianie kolejnych rzędów kafli według obrysu bryły pieca (fot. archiwum MAH) |
4. Montowanie gzymsu (fot. archiwum MAH) |
5. Montowanie górnej skrzyni pieca (fot. archiwum MAH) |
5. Zrekonstruowany piec znajdujący się w Sali Gimnazjum MAH
w Elblągu (fot. archiwum MAH) |
6. Znak firmowy wytwórni (fot. archiwum MAH) |
Piec powstał na
początku XX wieku i reprezentuje styl secesyjny, charakteryzujący się m. in.
płynną, falistą linią, zmieniającą się często w kwiaty lub łodygi, a także
występującą razem z elementami roślinnymi. Na bryle pieca można więc zauważyć
kilka rodzajów kwiatów polnych i leśnych - maki, stokrotki, konwalie; wodnych -
kaczeńce oraz ogrodowych - floksy, tulipany, chmiel w oprawie
wijących się, płynnych linii. Na piecu „przysiadły” także cztery świerszcze.
Równie ozdobna jest osłonka drzwiczek, na której znalazły się stylizowane maki.
Chcieliśmy być
wierni tradycji zduńskiej, w związku z czym umieściliśmy w górnej skrzyni pieca
„kapsułę czasu”, czyli puszkę, do której włożyliśmy pierwszą stronę gazety,
monetę oraz zapis, mówiący o piecu i osobach związanych z jego stawianiem. Mamy
nadzieję, że w przyszłości, na wypadek rozbiórki lub przenosin pieca, takie informacje
okażą się przydatne przyszłym pracownikom Muzeum.
sensacja nie ma co :)
OdpowiedzUsuń