Wyroby ceramiczne są
najliczniejszym materiałem odkrywanym w trakcie badań
archeologicznych na Starym Mieście. Pochodzą one z miejscowych
warsztatów garncarskich, a także z bardzo często odległych
ośrodków. Jest w wśród nich grupa naczyń, misek i talerzy,
bardzo charakterystycznie zdobionych. Na pokrytej pobiałą
powierzchni wykonane zostały różnorodne motywy, a całość
pokryta bezbarwnym szkliwem. Ten rodzaj naczyń bywa niekiedy
określany jako „półmajolika”. Te wyróżniające się naczynia
zostały przywiezione do Elbląga z Miechocina, dziś będącego
dzielnicą Tarnobrzega.
Wśród elblążan
najbardziej popularne były naczynia zdobione tzw. marmoryzacją,
datowane na ok. połowę XVII w. Stosunkowo duża liczba tych naczyń
w Elblągu wiąże się być może z panującą modą, identycznie
zdobione naczynia były w tym okresie wytwarzane także w innych
rejonach Europy, m.in. w ośrodkach włoskich.
Talerz miechociński zdobiony "marmoryzacją" (Fot. Archiwum MAH). |
Inną grupą są
talerze i miski zdobione dekoracją roślinno-geometryczną, często
w połączeniu z ornamentem „rybiej łuski”. Zostały na nich
namalowane rozbudowane wici roślinne ze stylizowanymi kwiatami
tulipana i rozbudowanymi liśćmi trójpalczastymi. Na innych widać
powtarzające się naprzemiennie motywy wielopłatkowych kwiatów i
mocno rozbudowanych, fantazyjnie ukształtowanych liści, ułożone w
formie stylizowanej wici. Zamaszysty i zdecydowany sposób malowania
może świadczyć o dużej biegłości wykonujących je malarzy. Na
innych widoczne są kwiaty wyrastające z gruntu. Niekiedy są to
stylizowane gałązki lub drzewa iglaste. Wśród tej grupy
najstarszymi są naczynia zdobione z wykorzystaniem ornamentu rybiej
łuski i można je datować na pierwszą połowę XVII w. Naczynia z
motywem roślinnym były wytwarzane w drugiej połowie tego stulecia.
Najmłodsze są te zdobione stylizowanymi gałązkami i drzewami –
pochodzą z początku XVIII w.
Talerz z Miechocina z ornamentem "rybiej łuski" (Fot. Archiwum MAH) |
Talerz mechociński z dekoracją roślinną (Fot. Archiwum MAH) |
Najbardziej okazałymi
są talerze zdobione wizerunkami postaci, datowane na pierwszą
połowę XVII w. Na jednym została przedstawiona para – mężczyzna i kobieta.
Są oni zwróceni do siebie twarzami, stoją blisko siebie,
przytuleni. Mężczyzna trzyma kobietę za dłonie. Kobieta ubrana
jest w długą, wielobarwną (zieloną i brązową) suknię w pionowe
pasy, uszytą według mody zachodniej. Górna część sukni o barwie
brązowej ma szerokie rękawy o długości ¾ wykończone koronką.
Na nogach kobieta ma skórzane buty na obcasach. Mężczyzna
prawdopodobnie ma na sobie narodowy strój polski, podszyty i
wykończony futrem. Na stopach ma wysokie buty z długimi cholewami.
Talerz z postaciami kobiety i mężczyzny (Fot. Archiwum MAH) |
Na
kolejnym naczyniu namalowana została postać męska z psem. Idący
mężczyzna ma on głowie niskie nakrycie, ubrany jest w zielonej
barwy kontusz, zapinany z przodu na długie pętlice. Szata o długich
rękawach i wąskich mankietach zapinanych prawdopodobnie na guzy lub
guziki. Przepasany niezbyt szerokim pasem. Na stopach brązowe,
wysokie buty z wyraźnie czytelnymi obcasami. Przed mężczyzna
biegnie pies, o długim cienkim ogonie. jego umaszczenie, w ciemne
cętki, sugeruje, że być może miał to być dalmatyńczyk.
Mężczyzna z psem - dekoracja talerza miechocińskiego (Fot. Archiwum MAH) |
Te
stosunkowo nieliczne naczynia zostały odkryte na parcelach
należących przede wszystkim do średnio zamożnych, ale także
niekiedy zamożnych i bardzo zamożnych mieszkańców Elbląga. Może
to świadczyć, że nie były to najtańsze wyroby rzemiosła
garncarskiego docierające od Elbląga. Jednocześnie naczynia
miechocińskie są poświadczeniem kontaktów handlowych Elbląga i
elblążan z południowo-wschodnimi terenami dzisiejszej Polski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz