Podczas badań
archeologicznych prowadzonych na zapleczu kamienicy znajdującej się przy ulicy
Mostowej 27 znaleziono fragmenty kafla wypełniającego, pokrytego zielonym
szkliwem. Po oczyszczeniu i sklejeniu tych fragmentów, okazało się, że jest to kafel z przedstawieniem
Madonny z Dzieciątkiem – jeden z niewielu w naszym zbiorze z wizerunkiem postaci biblijnej, datowany na koniec XV
wieku. Kafel wykonano
w matrycy, w której z precyzją odciśnięto wizerunek Matki Boskiej, trzymającej na lewym ramieniu małego Jezusa. Maria ubrana jest w suknię z długim rękawem, na ramionach ma narzucony płaszcz, spięty na piersiach zapinką. Na jej głowie widoczna jest gwieździsta korona. Dzieciątko, które trzyma, opiera rączkę na jej zapince. Włosy Madonny były długie i faliste, opadające na ramiona. Tłem dla obu postaci jest promienista aureola, tzw. mandorla, a całość przesłania maswerk z trójliśćmi.
w matrycy, w której z precyzją odciśnięto wizerunek Matki Boskiej, trzymającej na lewym ramieniu małego Jezusa. Maria ubrana jest w suknię z długim rękawem, na ramionach ma narzucony płaszcz, spięty na piersiach zapinką. Na jej głowie widoczna jest gwieździsta korona. Dzieciątko, które trzyma, opiera rączkę na jej zapince. Włosy Madonny były długie i faliste, opadające na ramiona. Tłem dla obu postaci jest promienista aureola, tzw. mandorla, a całość przesłania maswerk z trójliśćmi.
Madonna H.S.Behama
(źródło: culture.gouv.fr). |
Kafel z wizerunkiem Madonny Apokaliptycznej, k. XV w. (fot. archiwum MAH) |
Przedstawiony na
kaflu wizerunek Marii z Dzieciatkiem reprezentuje ikonograficzny typ Marii Apokaliptycznej, o czym świadczy przede
wszystkim gwieździsta korona i mandorla, a także (tu możemy się tylko domyślać)
księżyc, umieszczony pod Jej stopami. W sztuce religijnej częste były
przedstawienia Marii w glorii, stojącej na sierpie księżyca z otaczającym ją
wokół głowy wieńcem z dwunastu gwiazd. Taki obraz Matki Bożej wywodzi się z
wizji św. Jana, w której opisuje ją jako niewiastę w koronie z dwunastu gwiazd,
obleczoną w słońce i księżyc pod jej stopami.
Wizerunek Madonny
znany jest z XVI-wiecznych miedziorytów mistrzów niemieckich, a temu
przedstawieniu na kaflu odpowiadają przede wszystkim grafiki Martina
Schongauera (1448-1491) oraz prace Hansa Sebalda Behama (1500-1550). W ich
grafikach można dostrzec ścisły związek z dekoracją na kaflu. Na uwagę
zasługuje przede wszystkim rysunek, wykonany przez H. S. Behama, który
przedstawia Marię w koronie, stojącą na księżycu i trzymającą małego Jezusa.
Rysunek datowany jest na 2. ćw. XVI w.
i jest bardzo zbliżony do dekoracji na kaflu.
i jest bardzo zbliżony do dekoracji na kaflu.
Podobne znaleziska
pochodzą z Elbląga z ulicy Rzeźnickiej (fragment), Malborka, Matarnii pod Gdańskiej
oraz z Gdańska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz