W
XVII i XVIII wieku w rzemiośle szklarskim wytworzyły się nowe techniki i motywy
zdobnicze, które nie tylko zjednoczyły artystycznie całą Europę, ale również
spowodowały większą dysproporcję pomiędzy szkłami artystycznymi i zwykłymi
naczyniami użytkowymi. Szczególnie rozwinęły się techniki szlifierskie i
grawerskie, mające wpływ na wygląd naczyń szklanych przez wspomniane stulecia,
czego efektem jest znajdowana podczas wykopalisk ogromna liczba XVII-XVIII
wiecznych naczyń szklanych służących do picia.
Kieliszki z rytowaną dekoracją, XVIII wiek (fot. archiwum MAH) |
W
związku z powszechnie obserwowanymi zmianami gospodarczo-demograficznymi, huty
szkła były zmuszone do obniżenia kosztów produkcji nastawionej na zaspokojenie
potrzeb masowego odbiorcy. Doprowadziło to do tego, że obniżono poziom wykonania,
upraszczając zdobienia, które zaczęły składać się z elementów klasycznych,
abstrakcyjnych i naturalistycznych.
Najbardziej
popularnymi formami naczyń były różnego rodzaju kielichy, szklanki i pucharki,
mające niezbyt skomplikowany kształt. Najczęściej na ich powierzchni pojawiały
się motywy geometryczne i roślinne, tarcze herbowe, przedstawienia figuralne i
napisy. Na przykładach znanych z Elbląga możemy zobaczyć motywy medalionu z
dwoma sercami połączonymi wstęgą – symbol związku małżeńskiego – ozdobionego
gałązkami rozmarynu i napisem uns beide
kan niemand scheiden (nikt nas nie może rozłączyć); na innym kielichu
wyryto serca – z jednego z nich wyrasta kwiat, co oznacza rodzącą się miłość –
oraz ulistnione łodygi z napisem ich will
gernen dier zu dinen (chciałbym chętnie Tobie służyć). Prawdopodobnie
pucharki te były darem, którego adresatem mogła być ta sama osoba.
Szklanki z rytowaną dekoracją, XVIII wiek (fot. archiwum MAH) |
Zestaw do picia, XVIII wiek (fot. archiwum MAH) |
Na
szklankach natomiast pojawiły się m.in. emblematy ze stylizowanymi literami FAR
i koroną nad nimi, od których odchodzą promienie. Wygrawerowane litery
oznaczają Fryderyka Augusta Rexa i określa się je jako monogram króla Augusta
II. Zdobienie wyrobów szklanych herbami i medalionami władców było bardzo
popularne w baroku. Innym, ciekawym ornamentem jest umieszczone w emblemacie
drzewo, na którym siedzi prawdopodobnie wiewiórka, kolejnym jest kartusz z
herbem dwugłowego orła lub kartusz z symbolami cechu stolarzy lub snycerzy,
czyli heblem, węgielnicą i cyrklem w otoczeniu wieńca z gałęzi palmowych. Ich
dekoracja nawiązuje do kontaktów Elbląga z terenami Hesji, Westfalii i
Brandenburga i choć są to tylko nieliczne przykłady większego zbioru, to w
znaczący sposób mówią nam o tendencjach w zdobnictwie szklanych naczyń do picia
typowych dla baroku i klasycyzmu.
Szklanka z emblematem FAR, XVIII wiek (fot. archiwum MAH) |
Literatura:
Gołębiewski A. Ornamentyka
późnośredniowiecznych i nowożytnych naczyń szklanych (analiza zabytków
archeologicznych z Elbląga i Torunia) [w:] Kwartalnik Historii Kultury
Materialnej nr 4/92, s. 469-489.
Ostatni obrazek - inicjał FR - Fridericus Rex, a więc datowanie: 1701-1713.
OdpowiedzUsuńpozdrawiam Jurek eł
Niekoniecznie. Raczej Fryderyk II Wielki, czyli 1740 - 1786. Reksyna Fryderyka I to najczęściej litera F, wpisana w coś w rodzaju gwiazdy na planie kwadratu.
OdpowiedzUsuńKrzysztof Czarnecki