Kafel
ze świętym Jerzym walczącym ze smokiem został znaleziony na zapleczu kamienicy
przy ulicy Stary Rynek 43. Jest to kafel niszowy z precyzyjnie odciśniętym
reliefem. Dekoracja przedstawia uzbrojonego świętego Jerzego siedzącego na
koniu, poniżej którego widoczny jest smok. Po lewej stronie widzimy postać
kobiecą, składającą ręce w geście modlitewnym. Na jednym z elementów dekoracji umieszczono
wstęgę z napisem, trudnym niestety do odczytania. Kafel pokryty jest angobą
oraz zielonym szkliwem. W zdobnictwie pieców ten motyw był szczególnie
popularny od 2. połowy XV do początku XVI wieku. Od XIV wieku rozpowszechniła
się tradycja interpretowania królewny jako Maryi, a baranka (zazwyczaj pojawia
się na tego typu przedstawieniach) jako Chrystusa. Całość natomiast symbolizowała
walkę ze złem i odkupieniem świata, gdyż święty Jerzy był reprezentantem
obrońcy całego chrześcijaństwa. Analogiczne kafle znane są z Matarni niedaleko
Gdańska,
a pierwowzory graficzne odnaleziono w kopii miedziorytu Mistrza E.S., którą wykonał jego uczeń, Israel van Meckenem (po 1466 r.). Podobna scena znana jest także z drzeworytu mistrza FVB (Franz von Bocholt, 2 połowa XV wieku), Cranacha Starszego (1512 r.) i Albrechta Altdorfera (1511 r.).
a pierwowzory graficzne odnaleziono w kopii miedziorytu Mistrza E.S., którą wykonał jego uczeń, Israel van Meckenem (po 1466 r.). Podobna scena znana jest także z drzeworytu mistrza FVB (Franz von Bocholt, 2 połowa XV wieku), Cranacha Starszego (1512 r.) i Albrechta Altdorfera (1511 r.).
Kafel ze świętym Jerzym walczącym ze smokiem, pocz. XVI w. (fot. archiwum MAH). |
Święty Jerzy, drzeworyt mistrza FVB (1458-1480). |
Opowieść o świętym Jerzym i
smoku jest legendą, przybyłą do Europy podczas krucjat i ponownie opowiedzianą w formie romansu. Najwcześniejszy znany opis mitu
pochodzi z rejonów Kapadocji i powstał na początku XI wieku.
Według legendy opisanej w Złotej Legendzie Jakuba de Voragine (włoskiego dominikanina żyjącego w latach 1228/30-1298),
przy źródle, niedaleko miasta Silene (prawdopodobnie późniejsza Cyrena) w Libii
(lub miasta Lod – zależnie od źródeł) zrobił swoje gniazdo smok. Z tego powodu
mieszkańcy musieli wypędzać smoka z jego gniazda, w czasie gdy nabierali wodę.
Każdego dnia oferowali smokowi owcę, a jeśli jej nie znaleźli, musieli oddać
zamiast jej jedną z dziewczyn. Ofiara była wybierana przez losowanie. Pewnego
razu losowanie wskazało księżniczkę. Monarcha żebrał o jej życie, lecz bez
rezultatu. Dziewczyna miała zostać ofiarowana smokowi, jednak na jego drodze
pojawił się święty Jerzy. Stanął twarzą w twarz ze smokiem, obronił się znakiem
krzyża, pokonał go i uratował księżniczkę. Wdzięczne miasto porzuciło pogaństwo
i przeszło na chrześcijaństwo.
i przeszło na chrześcijaństwo.
Święty Jerzy, Albrecht Altdorfer (1511 r.) |
Święty Jerzy jest patronem Anglii, Gruzji, Portugalii, Holandii, Niemiec, Szwecji, Litwy, Bośni, Serbii, Czarnogóry
i Etiopii,
a także patronem chrześcijan palestyńskich, patronem archidiecezji białostockiej, wileńskiej oraz diecezji pińskiej oraz miast takich jak: Reffara i Neapol.
Znane są także bractwa i zakony rycerskie i zgromadzenia zakonne, działające
pod wezwaniem św. Jerzego, np. Zakon świętego Jerzego z Karyntii, Zakon świętego Jerzego z Alfamy. Święty Jerzy
jest również patronem wędrowców, górników, żołnierzy, kowali, bednarzy,
artystów, więźniów, harcerzy oraz rolników - w
średniowiecznym prawosławnym państwie rosyjskim dzień św. Jerzego kończył
roczny cykl rolniczy, co oznaczało koniec jesieni.
Źródła:
B. Pospieszna Późnogotyckie
kafle z kościoła pod wezwaniem Św. Walentego w Matarni pod Gdańskiem [w:]
Rzemiosło Artystyczne, Materiały Sesji Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia
Historyków Sztuki, red. R. Bobrow, t.2, Warszawa 1996, s. 79-92.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz