Od
XII wieku zaczęły powstawać sanktuaria pielgrzymkowe w rejonie
nadmozańsko-nadreńskim, m.in. w Maastricht, związanego z kultem św. Serwacego,
biskupa, który przeniósł siedzibę biskupią właśnie do tego miasta z
limburskiego Tongern.
Elbląg
jest jednym z miast, w którym znaleziono znak pielgrzymi ze św. Serwacym. Jest
to ażurowy, jednostronny odlew, wykonany ze stopu cynowo-ołowianego, o
wymiarach: 6,2 x 1,1-3,4 cm. Przedstawiona na nim postać ubrana jest w strój
pontyfikalny i wyposażona w pastorał, który wbija w gardło leżącego smoka.
Prawa ręka i głowa biskupa nie zachowały się. Zabytek jest datowany na XIV-XV
wiek.
Serwacy
był biskupem w Tongern (w dzisiejszej Belgii); czciciel Najświętszej Marii
Panny, dla której ufundował i poświęcił dwa kościoły: w Tongern i Maastricht.
Identyfikowany jest z Sarbatiosem, jednym z biskupów pozostających w ostrej
opozycji wobec arian na synodzie w Rimini (359 r.), który poparł uchwały Soboru
Nicejskiego I (325 r.), potępiające błędy Ariusza. Wiele podróżował, był m.in.
w Rzymie. Zmarł w 384 r. i został pochowany w Maastricht. Na jego grobie
wzniesiono najpierw kaplicę, a później kościół, do którego zaczęto udawać się
na pielgrzymki.
Plakietka ze św. Serwacym, XIV-XV wiek (fot. archiwum MAH) |
Najstarsze
cynowo-ołowiane znaki z wyobrażeniem św. Serwacego, w formie plakietek, są
jednymi z najwcześniej znanych emblematów pielgrzymich, wykonywanych już w
końcu XII wieku. Wyobrażany na ich biskup posiadał strój pontyfikalny, mitrę,
pastorał w jednej dłoni i klucz w drugiej. Klucz to nawiązanie do pielgrzymki
Serwacego do grobu św. Piotra i towarzyszących jej wydarzeń. Na niektórych
plakietkach biskup usytuowany jest na sylwetce smoka, któremu przebija gardło
dolną częścią pastorału. Smok jest tu symbolem herezji arianizmu, którą,
przynajmniej tak mówi legenda, św. Serwacy miał zwalczać w czasie swojego
pobytu na Wschodzie, przed przybyciem do Europy. Taki motyw pojawia się na
wszystkich znakach ażurowych, wykonywanych od około połowy XIV wieku. Mają one
formę taką jak wyżej wspomniana lub przedstawienie świętego ujęte jest w
schematycznie zarysowane elementy architektoniczne. Tego typu zabytki znane są
z Roztoku, Kołobrzegu i Gdańska.
Święty
Serwacy został patronem hutników, stolarzy oraz uprawiających winorośl; orędownik podczas przymrozków. Wzywano
go także jako patrona od urodzajów, patrona od gorączki (febry) i reumatyzmu. Jest także patronem diecezji w Worms i miasta Maastricht. W Polsce, razem z Bonifacym i Pankracym, znany jest jako jeden ze świętych "zimnych" ogrodników.
Źródło: G. Nawrolska Dokąd
pielgrzymowali elblążanie w średniowieczu? [w:] Archaeologia et historia
urbana,, red. R. Czaja, G. Nawrolska, M. Rębkowski, J. Tandecki, Elbląg 2004,
s. 517-527; M. Rębkowski Pielgrzymki mieszkańców średniowiecznych miast
południowego wybrzeża Bałtyku w świetle znalezisk znaków pątniczych. Wstęp do
badań [w:] Kwartalnik Historii Kultury Materialnej nr 2/2004, s. 153-186; http://www.brewiarz.katolik.pl/czytelnia/swieci/05-13b.php3
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz