Najwcześniejsze naczynia holenderskie,
imitujące chińską porcelanę, nawiązują do biało -
niebieskiej ceramiki z okresu panowania cesarza Wan-Li z dynastii Ming (1573 - 1619). Za jego rządów w manufakturach
cesarskich w Jingdezhen, w północno - wschodniej prowincji
Jiangxi, bogatej w złoża kaolinu, rozpoczęto na dużą skalę
produkcję porcelany, przeznaczonej na eksport do Europy.
Porcelana eksportowa była znacznie gorszej jakości, grubsza i
zdobiona z mniejszą starannością, niż wyroby przeznaczone na dwór
cesarza. W Europie określano je mianem kraak
porcelein,
od statków portugalskich typu karrak, którymi zwożono ją do Europy. Holendrzy korzystali z portugalskiego pośrednictwa w handlu z Chinami aż do 1580 roku. Współpraca ta stała się niemożliwa, kiedy tron portugalski objął hiszpański władca Filip II. W latach 1602 - 1657 na statkach holenderskich przypłynęło
do Europy około trzy miliony sztuk porcelany. Handel ten został
zahamowany po upadku dynastii Ming (1644) i zniszczeniu w czasie
walk, ośrodków produkcji w Jingdezhen. Dla ceramików holenderskich
stało się to impulsem do stworzenia towaru zastępczego. Nie
potrafili wprawdzie wytwarzać naczyń odpowiadających lekkością
chińskim wyrobom, ale tak uszlachetnili swoje produkty, aby
dekoracją i kształtem jak najwierniej je imitowały. Malarze
fajansu ślepo kopiowali ornamentykę chińską, nie zwracając uwagi
na bogatą symbolikę przedstawień, mieszając ją z motywami
europejskimi.
Talerz w typie "Wan-Li" z przedstawieniem pawi (fot. archiwum MAH) |
Charakterystycznymi produktami tego
okresu były talerze i misy w typie kaapsche
schotels
o jednakowym schemacie dekoracji: kołnierz talerza podzielony na
segmenty ozdobione motywami roślinnymi i chińskimi symbolami,
otaczał centralną część dekoracji, ujętą najczęściej w
ośmioboczny medalion. Centrum
dekoracji stanowiło zazwyczaj przedstawienie pejzażu lub wazy
wypełnionej kwiatami.
Najczęściej pojawiającymi się elementami zaczerpniętymi z
symboliki chińskiej są kwiaty peonii, gardenii, magnolii i
brzoskwini, podwójny węzeł, liście artemizji oraz przedstawienia
ptaków i owadów.
Motywem typowo holenderskim jest przedstawienie stylizowanego
tulipana umieszczanego w segmentach na kołnierzach talerzy,
razem z symboliką chińską.
Talerz z przedstawieniem wazy wypełnionej kwiatami (archiwum MAH) |
Naczynia w typie kaapsche
schotels
wyrabiano przez cały wiek XVII i XVIII, dlatego motywy zdobnicze
charakterystyczne dla porcelany z okresu cesarza Wan – Li, łączono
w późniejszych okresach ze scenami rodzajowymi, zaczerpniętymi z
dekoracji porcelany dynastii Qing. Najczęściej
są to przedstawienie figuralne, ukazujące postacie Chińczyków
odpoczywających w ogrodach lub przedstawienie zwierząt, w
szczególności jeleni, danieli i lwów. Motywy figuralne zdobią nie
tylko lustra den, lecz pojawiają się także na kołnierzach talerzy.
talerz w typie kaapsche schotel z elementami dekoracji w typie Qing |