Miecz najczęściej uznawany jest za wyznacznik statusu
społecznego osoby go noszącej, przysługujący tym, którzy swoją postawą albo
statusem zasłużyły na jego używanie i noszenie przy boku. Jednak początkowo w
procesie kształtowania się stanu rycerskiego używany był, po zniszczeniu albo
zgubieniu włóczni, jako broń zapasowa. W norweskim dziele Speculum Regale z
roku 1250 przeznaczonym do nauki króla Magnusa VI Prawodawcy, można znaleźć
stwierdzenie, że podczas wojny jedna włócznia jest lepsza niż dwa wyborne
miecze.
Większe zainteresowanie mieczem pojawiło się dopiero w czasach karolińskich (VIII-IX wiek) kiedy chrześcijaństwo zaczyna się ugruntowywać w Europie Zachodniej. Miecz zaistniał wtedy jako oręż uświęcony.
Speculum Regale |
Wierzenia mają także duży wpływ na symbolikę miecza, ponieważ
już sam jego kształt przypomina krzyż. Jest to oręż stanowiący podstawowy
element „zbrojnego garnituru” braci Zakonu Szpitala Najświętszej Maryi Panny
Domu Niemieckiego w Jerozolimie zwanego potocznie krzyżackim. Uznawany za
przedmiot służący do wymierzania kary i przywracania sprawiedliwości oraz
porządku w grzesznym świecie. Używanie miecza w okresie przed odkryciem Ameryki
przez Kolumba stanowiło o dużym prestiżu społecznym. Oprócz samej symboliki,
która nie kończy się jedynie na symbolu krzyża, mamy do czynienia z wieloma już
mniej metaforycznymi znakami umieszczonymi bezpośrednio na mieczach – czego
przykład mamy na broni znajdującej się w naszych zbiorach muzealnych, a używanej
w okolicy i samym mieście Elblągu.
Oznaczenia na mieczu mogą znajdować się w miejscach, które
przy pierwszych oględzinach nie są dla nas widoczne. Zarówno twórca miecza, jak
i upływ czasu mógł znaki zatrzeć lub dobrze je ukryć. Oznaczenia te mogły
znajdować się zarówno na trzpieniu miecza jak i głowni, głowicy lub jelcu.
ryc. Budowa Miecza (za: M.Głosek -Znaki i napisy na mieczach średniowiecznych w Polsce, 1973) |
Symbolika chrześcijańska oprócz samego kształtu objawia się
też w znaku krzyża, lub gwiazdy „Stella Maris” oznaczającej wojnę przeciw
niewiernym. Świadczyć to może, że omawiany egzemplarz prawdopodobnie był używany przez Zakonnika z Zakonu Szpitala Najświętszej Maryi
Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Oznaczenie znajdujące się na głowicy
miałoby oznaczać „obłok światłości”, który w ikonografii chrześcijańskiej
oznacza symbol Chrystusa, zmartwychwstania i nadziei. Podobny znak znajduje się
na głowicy Szczerbca - miecza koronacyjnego królów polskich, a także
analogiczne oznaczenia pojawiły się na mieczach zakonników walczących na
terenach Lewantu. Miecz z takim symbolem można zobaczyć na wystawie Elbląg
Reconditus.
Oznaczenia krzyża znajdują się również na mieczu typu
XIIIa.J.2 wg Oakeshotta. Znaki te znajdują się zarówno na głowicy, jak również
na zakończeniach jelca. Również na głowni miecza widoczny jest znak krzyża z
rozwidlonymi końcami oraz literą S. Miecze z takim oznaczeniem przypisywane są
warsztatom niemieckim.
Głownia miecza ze znakiem krzyża z rozwidlonymi końcami fot. Paweł Wlizło |
Znaki krzyża na jelcu miecza należy odczytywać jako talizman
intensyfikujący działanie ochronne właściciela broni przed zranieniem. Miecze z
tym symbolem znajdującym się na głowicy używane były przez uczestników wypraw
krzyżowych na południowe wybrzeże Morza Śródziemnego – Egiptu, Libanu i Syrii,
które odbyły się od drugiej połowy XIV wieku do pierwszej połowy wieku XV.
Znaki krzyża na głowicy i jelcu fot. Adam Czuba |
cdn.
Opracowano na podstawie:
Marian Głosek, Znaki i napisy na mieczach średniowiecznych w Polsce, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, 1973
Krzysztof Kwiatkowski, Wojska zakonu niemieckiego w Prusach
1230-1525, Toruń 2016
Lech Marek, Europejski styl. Militaria z Elbląga i
okolic, Wrocław 2014
Janusz Sękowski, Konserwacja broni białej z elementami
bronioznawstwa, Warszawa 2008
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz