Terminem lange Lyzen, czyli po przetłumaczeniu na język polski - Długa Elżbieta jest określany sposób zdobienia fajansowych wyrobów holenderskich. Jest to przedstawienie smukłej, wysokiej kobiety odzianej w długą wąską szatę, w nakryciu głowy lub o bujnych włosach. Tak zdobione naczynia są charakterystyczne dla warsztatów działających w Delft już w XVII wieku. Ten sposób dekoracji, jak wiele innych, został przeniesiony na fajanse z dalekowschodnich naczyń porcelanowych, w tym przypadku powstających w Nankinie w XVII wieku. W późniejszym okresie ten sam sposób dekoracji był powtarzany na fajansach z Rouen.
Ten motyw dekoracyjny był dosyć często wykorzystywany przez elbląskich dekoratorów (malarzy) ceramiki. Najczęściej postać kobieca była malowana w otoczeniu kwiatów, roślin, niekiedy także owadów. Kunszt malarski tych rzemieślników często nie był wysoki, dlatego postać lange Lyzen jest namalowana bardzo schematycznie, czasami wręcz nieporadnie. Niekiedy wręcz trudno w namalowanej dekoracji dopatrzyć się postaci kobiecej.
Takie zdobienie elbląskich fajansów pomorskich było najbardziej popularne do około lat 60.-70. XVIII wieku, najmłodsze można datować na lata 80. tego samego stulecia.
Długa Elżbieta w otoczeniu roślin,
talerz z 2. połowy XVIII w.
(Fot. Archiwum MAH)
|
Lange Lyzen w otoczeniu roslin i kwiatów, 2. połowa XVIII w. (Fot. Archiwum MAH) |
Miseczka z dekoracją "chińskich rezerw" na ściankach i lange Lyzen na dnie, 1. połowa XVIII w. (Fot. Archiwum MAH) |
Talerz z lange Lyzen w otoczeniu roślin i owadów, około 1750 r. (Fot. Archiwum MAH) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz